Wanneer wij een bedrijf analyseren om zo tot een waarde
oordeel te komen is een belangrijk onderdeel het analyseren van de cijfers. Wij
hebben het dan over de winst en verliesrekening. Om een getrouw beeld te
krijgen leggen wij daarbij drie jaren op een rij, om hieruit een gemiddelde te
kunnen bepalen. Wij spiegelen die cijfers vervolgens ook aan collega bedrijven
die wij kennen, waardoor wij inzicht in een marktgemiddelde krijgen. Zoals wij
dat dan noemen normaliseren wij de cijfers naar een gewogen gemiddelde in de
branche door de kosten en baten kritisch te bekijken.
Wat kan beter is dan vaak de vraag. Wij zijn hierbij dus op
zoek naar de ‘zwakste schakels’ in het bedrijf. Wat levert geld op, wat kost
geld en waar wordt teveel geld aan uitgegeven. Op zich een helder verhaal en
niets nieuws zou je zeggen. Maar eigenlijk zou u dat als ondernemer al lang
gedaan moeten hebben en daar sturend op bezig zijn. Hierbij willen wij zeker niet iedereen over 1 kam
scheren, maar onze ervaring is dat hierover veel te weinig wordt nagedacht.
Weet u waar u geld naar toegaat als het gaat om personeelskosten,
huisvestingskosten of marketing? En staat dit in verhouding met de omzet in uw
bedrijf of is het een kind met een waterhoofd? Om maar een paar voorbeelden te
noemen.
Zijn uw werknemers productief genoeg en multi inzetbaar? Dat wil zeggen: zijn ze bereid ook andere dingen te doen dan die bij hun taakomschrijving hoort, zodat u rustige momenten ook in kunt vullen.
Staat loon en prestatie met elkaar in verhouding of loopt er een dissonant tussen die wellicht de rest meezuigt? Dat is dan een ‘zwakke schakel’ waarop u moet schakelen.
Zijn uw werknemers productief genoeg en multi inzetbaar? Dat wil zeggen: zijn ze bereid ook andere dingen te doen dan die bij hun taakomschrijving hoort, zodat u rustige momenten ook in kunt vullen.
Staat loon en prestatie met elkaar in verhouding of loopt er een dissonant tussen die wellicht de rest meezuigt? Dat is dan een ‘zwakke schakel’ waarop u moet schakelen.
Hoe zit het met uw huisvestingskosten? Koopt u scherp genoeg
in? Blijft u vergelijken in de markt ook al bent u trouw aan uw leverancier?
Investeert u in gebouwen die rendement opleveren? Als uw horeca een metamorfose
ondergaat brengt u dat dan extra omzet
en is de routing goed of is de huurder waarvoor u investeert het wel waard ?
Investeer planmatig en gedoceerd! Dit geeft rust in uw bedrijf en in uw
jaarrekening.
Achterstallig onderhoud is het gevolg van zaagtand
investeren, jaren niets en dan in 1 keer een heleboel. Als u het gevoel heeft
dat een investering niet loont dan is dit een zwakke schakel, dus niet doen.
Dit zelfde geldt voor marketing. Degene die een product wil verkopen zal zeggen
dat uw imago stoffig is en nodig herzien moet worden. Dit zou best het geval
kunnen zijn maar investeer dan bijvoorbeeld niet in de huisstijl maar denk aan
zaken wat ook werkelijk rendement opleveren. Om maar een voorbeeld te noemen
een mobile website. Zo kunnen wij, maar nog veel beter u tal van voorbeelden
noemen. Ga daar mee aan het werk en denk er niet alleen over na. U weet als geen
ander dat als je gras maait (van het
oude afstand doet) dat het weer gaat groeien. Het lijken moeilijke opgaven maar
u zult zien dat u van het resultaat energie krijgt. Ondernemen is anticiperen
en niet alleen op de winkel passen. Misschien was het voor u niet nodig u
wakker te schudden echter branche breed kan het geen kwaad. Tot slot wensen wij u vooral een heel goed
seizoen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten