maandag 1 december 2014

WAT ZEGGEN ONZE OPDRACHTGEVERS: Niets is onmogelijk...

Door: Bouwewijn Kroon en Monique van Egmond
Partyboerderij, Indoor Speelparadijs & Camping “De Leeuwenborg”
 
Niets is onmogelijk...

Wij hebben ons horeca & recreatiebedrijf verkocht...

In onze omgeving waren de mensen ervan overtuigd dat dat nooit zou lukken. Oost Groningen, crisis, aardbevingsregio en zo zijn er wel meer “redenen” op te noemen. Uiteindelijk hebben we het tegendeel bewezen.
 

Uiteraard stonden de gegadigden niet in de rij, maar dat hadden we ook niet verwacht. Om stilletjes af te wachten tot er een koper zich zou melden bij de makelaar was voor ons geen optie; we wilden enige actie. Na overleg met Henk Jan Kruidenier hebben we besloten om buiten de reguliere paden van Funda, magazines etc. te treden en zijn we het internet opgegaan middels de grote advertentie websites.

De verwachte toestroom van gelukzoekers is ons bespaard gebleven, maar bij de reacties bleek toch een serieuze kandidaat te zitten.

De begeleiding van het echte verkooptraject, zoals opstellen van overeenkomsten, hebben we via Van de Loosdrecht laten lopen. Dergelijke zaken zijn voor de professionals.

Waar we wel tegenaan gelopen zijn was de onwil van de banken. Ondanks dat we een stabiel en rendabel bedrijf presenteerden durfden ze het niet aan. De Rabobank heeft bijzonder weinig vertrouwen in de toekomst van Noord-Oost Groningen. Er wordt gekeken naar de regio met de daarbij horende problemen en onvoldoende naar het bedrijf en de mogelijkheden.

In goed overleg met betrokken partijen is er een financieringsvorm gevonden vanuit de particuliere markt. Er is vaak meer mogelijk dan men denkt.

Een ander belangrijk punt is de aankooptaxatie. We hebben ervaren dat dit moet worden overgelaten aan deskundigen die bekend zijn met de markt en de branche. Een “gewone” makelaar kan problemen hebben om een recreatie/horeca-object op de juiste waarde te weten taxeren. Een onkundige taxatie help niet bij het vinden van een goede financiering. Houd ook hier goed de vinger aan de pols.

De moraal van dit verhaal?

Als je op zoek bent naar een koper, houd dan altijd goede moed en blijf je ondertussen 200% inzetten om je bedrijf te runnen (stilstaan is immers achteruitgang). Als je wil bekendmaken dat je bedrijf te koop staat en je mee wil denken/zoeken naar een financieringsvorm, wees dan creatief en denk “out of the box”.
Die enige echte koper is er wel, maar zoekt jouw bedrijf soms niet via de meest voor de handliggende kanalen.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Download de brochure Stel een vraag