dinsdag 18 januari 2011

Nieuwe Media

Weer een bericht over Social Media. Je kunt er geen (branche)magazine over openslaan of er wordt over geschreven. We kunnen er kennelijk niet omheen, laat staan dat we de ontwikkelingen nog kunnen volgen. Het tempo waarmee dit soort nieuwe media aan terrein winnen en het aantal volgers en leden op facebook, twitter, linkedin, hyves etc. is onbeschrijfelijk en de getallen duizelen je voor de ogen.
De populariteit van deze media is ook de recreatiebranche niet voorbijgegaan. Een twitterlist (@hjkruidenier/recreatie) met ruim 130 recreatiebedrijven in dag- en verblijfsrecreatie en watersport was zo aangelegd en ook de makelaardij volgt met interesse deze nieuwe ontwikkelingen.

Over de ‘voors en tegens’ wordt/is ook genoeg geschreven. Toch zijn de meesten het er over eens dat het op een slimme manier inzetten van Social Media een positieve bijdrage kan leveren. Maar welke bijdrage en hoe is deze meetbaar? Of gaat het juist niet om de meetbaarheid en ‘wat het oplevert’ maar moeten we net als deze column gebruik maken van de vaak gratis mogelijkheid die internet biedt om de ‘content’ te vergroten. Of het antwoord gegeven kan worden is dan ook niet belangrijk.

Met het onbeperkte bereik dat men met deze media heeft is het zowel voor de recreatieondernemer als de makelaar een welkome media om op een zakelijke manier contacten te leggen en de mogelijkheden via het web zijn ongekend, laagdrempelig en veelal gratis.

Het grote bereik en het open karakter heeft ook zijn beperkingen voor de (recreatiebedrijfs)makelaardij. Wij zijn gewend vanuit een enigszins ‘verdekte’ opstelling en discretie om te gaan met informatie over bedrijven die wij aanbieden. Een netwerk daarbij is belangrijk. Linkedin is daarbij een welkome aanvulling op het bestaande netwerk van proffesionals. Twitter daarentegen een netwerk waar we doorgaans niet aankondigen dat een bepaald bedrijf wordt aangeboden omdat dit ten koste gaat van de discretie die we betrachten tegenover opdrachtgever, zijn gasten en personeel. Aan de andere kant kan het een ideaal middel zijn om met branchetechnische informatie naar buiten te treden en tegelijkertijd naamsbekendheid op te doen buiten de bestaande grenzen van brancheorganisaties en branchebladen.
Intussen gaan ook wij verder in de ontwikkeling om verbanden te leggen tussen analoog en digitaal. Door gebruik te maken van de in Nederland nog vrij onbekende QR-code in advertenties kan met behulp van een applicatie op de mobiele telefoon de code worden gescand die vervolgens de betreffende websitepagina in uw (telefoon)browser opent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Download de brochure Stel een vraag