woensdag 5 juni 2013

Column RekreaVakkrant nr. 5: Benchmark


Een veel gebruikte term in onze rapporten als het gaat om normalisatie van jaarrekeningen. Tevens een begrip waar je alle kanten mee op kunt. Wat bedoelt de taxateur en waar verwijst hij naar.

De belangrijkste is wel onze eigen Benchmark. Als taxateurs genieten we dagelijks het vertrouwen van onze opdrachtgevers wanneer deze ons hun jaarrekeningen verstrekken op basis waarvan wij in belangrijke mate de waardering van het bedrijf maken. Met ruim 100 taxaties op jaarbasis kun je stellen dat er een behoorlijk overzicht is van meest uiteenlopende bedrijven in de recreatiebranche. Zaken als inschatten welk omzetniveau past bij een bepaald type bedrijf bij een bepaalde omvang, inslag horeca, overige inkopen maar ook de kosten van een bedrijf: waar springt een bedrijf er in positieve of negatieve zin uit als het gaat om personeelskosten, management, onderhoud of andere kosten. Vanuit het principe, “het is waard wat ik er kan verdienen” ontstaat daarmee naast de transacties, die een  belangrijke  graadmeter vormen voor waarderingen, een totaalbeeld waarmee de onderbouwing compleet wordt gemaakt door normalisatie (het in overeenstemming brengen met de ‘norm’).

Dat eigen benchmark de belangrijkste is mag blijken uit het feit dat alle informatie om vergelijk te maken met andere bedrijven voor handen is. We kunnen ons intern dus een goed beeld vormen van welke informatie vergelijkbaar is. Omdat wij de informatie niet publiceren als een benchmark blijft de informatie vertrouwelijk, kunnen we steeds putten uit nieuwe informatie en is deze van onschatbare waarde voor taxateurs in een Niche.

Ander ligt dit bij externe informatie. Een eveneens goede graadmeter als benchmark zijn de gegevens uit brancheonderzoek van  bijvoorbeeld Rabobank Cijfers & Trends. Een goede benchmark afkomstig van een Financier die in de recreatiebranche sterk is vertegenwoordigd en zelfs specifieke sectoranalyses maakt voor Horeca en Recreatie.

Veel goede initiatieven tot een meer open benchmark komen door de publicatie of toegankelijkheid tot de specifieke bedrijfsinformatie moeizaam op gang. In zekere verbanden van ondernemers is wel onderling veel kennis en informatie-uitwisseling wat in positieve zin bijdraagt tot reflectie op de eigen onderneming.

Van oudsher heeft ons bedrijf een ruime kennis en ervaring in campings, bungalowparken en jachthavens. Door de veranderende markt en de ontwikkelingen in de Golfbranche hebben wij inmiddels ook een behoorlijke benchmark op het gebied van uiteenlopende golfbanen in Nederland waarmee ook deze specifieke vorm van recreatie met een veelal andere bedrijfsstructuur en basis van de omzet maar ook een geheel eigen kosten en investeringspatroon leidt tot een specifieke en interessante benchmark. Belangrijkste verschil met de campings is dat er veel minder transacties beschikbaar zijn. In zijn algemeenheid is het aantal transacties afgezet tegen de taxatieopdrachten ver uit balans. Vergelijking op basis van referentietransacties is daarmee zeker bij Golfbanen al een beperking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Download de brochure Stel een vraag