Een veel
gebruikte term in onze rapporten als het gaat om normalisatie van
jaarrekeningen. Tevens een begrip waar je alle kanten mee op kunt. Wat bedoelt
de taxateur en waar verwijst hij naar.
De belangrijkste
is wel onze eigen Benchmark. Als taxateurs genieten we dagelijks het vertrouwen
van onze opdrachtgevers wanneer deze ons hun jaarrekeningen verstrekken op
basis waarvan wij in belangrijke mate de waardering van het bedrijf maken. Met
ruim 100 taxaties op jaarbasis kun je stellen dat er een behoorlijk overzicht
is van meest uiteenlopende bedrijven in de recreatiebranche. Zaken als
inschatten welk omzetniveau past bij een bepaald type bedrijf bij een bepaalde
omvang, inslag horeca, overige inkopen maar ook de kosten van een bedrijf: waar
springt een bedrijf er in positieve of negatieve zin uit als het gaat om
personeelskosten, management, onderhoud of andere kosten. Vanuit het principe,
“het is waard wat ik er kan verdienen” ontstaat daarmee naast de transacties,
die een belangrijke graadmeter vormen voor waarderingen, een
totaalbeeld waarmee de onderbouwing compleet wordt gemaakt door normalisatie
(het in overeenstemming brengen met de ‘norm’).
Dat eigen
benchmark de belangrijkste is mag blijken uit het feit dat alle informatie om
vergelijk te maken met andere bedrijven voor handen is. We kunnen ons intern
dus een goed beeld vormen van welke informatie vergelijkbaar is. Omdat wij de
informatie niet publiceren als een benchmark blijft de informatie
vertrouwelijk, kunnen we steeds putten uit nieuwe informatie en is deze van
onschatbare waarde voor taxateurs in een Niche.
Ander ligt dit
bij externe informatie. Een eveneens goede graadmeter als benchmark zijn de
gegevens uit brancheonderzoek van bijvoorbeeld Rabobank Cijfers & Trends. Een
goede benchmark afkomstig van een Financier die in de recreatiebranche sterk is
vertegenwoordigd en zelfs specifieke sectoranalyses maakt voor Horeca en
Recreatie.
Veel goede
initiatieven tot een meer open benchmark komen door de publicatie of
toegankelijkheid tot de specifieke bedrijfsinformatie moeizaam op gang. In
zekere verbanden van ondernemers is wel onderling veel kennis en informatie-uitwisseling
wat in positieve zin bijdraagt tot reflectie op de eigen onderneming.
Van oudsher
heeft ons bedrijf een ruime kennis en ervaring in campings, bungalowparken en
jachthavens. Door de veranderende markt en de ontwikkelingen in de Golfbranche
hebben wij inmiddels ook een behoorlijke benchmark op het gebied van uiteenlopende
golfbanen in Nederland waarmee ook deze specifieke vorm van recreatie met een
veelal andere bedrijfsstructuur en basis van de omzet maar ook een geheel eigen
kosten en investeringspatroon leidt tot een specifieke en interessante
benchmark. Belangrijkste verschil met de campings is dat er veel minder
transacties beschikbaar zijn. In zijn algemeenheid is het aantal transacties
afgezet tegen de taxatieopdrachten ver uit balans. Vergelijking op basis van
referentietransacties is daarmee zeker bij Golfbanen al een beperking.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten